Koska netti on pullollaan väärää tietoa, niin yritetään oikaista niistä yleisimpiä.
Tuotteet on otsikoitu niillä nimillä miten ne väärin tunnetaan tai kenen töiksi niitä väitetään.
Tuotteet on otsikoitu niillä nimillä miten ne väärin tunnetaan tai kenen töiksi niitä väitetään.
"KARHULA" -kermakko
Tämän mallin oikominen tuntuu olevan erityisen haasteellista, kun netistä ei juuri muuta löydy kuin sitä väärää tietoa!
Kyseessä ei oli Karhulan malli, vaan sen on valmistanut Nuutajärvi.
Malli on kuvattuna Nuutajärven kuvastoon vuodelta 1934 ja parille annettu tuotenumero on 55,13.
Mallia ei siis löydy yhdestäkään Karhulan kuvastosta, enkä keksi mihin Karhulan malliin tuon voisi edes sekoittaa. Eli ei kannata uskoa kaikkea mitä netistä löytyy, varsinkaan erinäisten kauppiaiden myyntipuheita. Mikä vaan tavara kiertää helpommin, jos sille antaa lisäpotkua niillä sanoilla joita ostaja toivoo kuulevansa.
Lisätietoa tästä sarjasta löydät *TÄÄLTÄ*
"OLYMPIA"-malja
Olympia-malja on toki olemassa, mutta se on jotain aivan muuta kuin nämä Zabkowicen puristelasiset jalalliset maljat. Nämä jalalliset, usein värikkäät maljat, ei liity mitenkään olympialaisiin eivätkä ne ole edes Suomalaisia!
Maljojen "esi-isät" löytyy ensimmäisen kerran Puolalaisen Zabkowicen kuvastosta vuodelta 1910. Myöhemmin, noin 60 -luvulla, maljat saivat lisää värejä ja niitä on valmistettu eri
kokoisina aina 1980-luvulle saakka.
Ote Zabkowicen kuvastosta vuodelta 1971. Sivulla sarjan suurin malja (kork.20cm, halk.24,5cm). Kuvastossa myös muun kokoisia maljoja, mm. alla oleva.
Seuraavissa kuvissa on vertailun vuoksi Karhulan sokerikko nro.4512K Karhula-Iittalan vuoden 1922 kuvastosta, joka jalallisen isomman maljan tavoin on ainoita Suomalaisia lasiesineitä johon Zabkowicen maljat voidaan sekoittaa.
Ote Zabkowicen kuvastosta vuodelta 1971. Sivulla sarjan suurin malja (kork.20cm, halk.24,5cm). Kuvastossa myös muun kokoisia maljoja, mm. alla oleva.
Seuraavissa kuvissa on vertailun vuoksi Karhulan sokerikko nro.4512K Karhula-Iittalan vuoden 1922 kuvastosta, joka jalallisen isomman maljan tavoin on ainoita Suomalaisia lasiesineitä johon Zabkowicen maljat voidaan sekoittaa.
Vertaile kuvista sokerikon sekä hieman korkeamman Puolalaisen maljan eroja.
Paras erotuskeino on laskea montako ovaalia kukka-aiheista "medaljongia" esinettä kiertää.
Karhulan sokerikossa niitä on neljä, kun taas Puolalaisessa pienessä maljassa niitä on kuusi.
Karhula on valmistanut mallia myös isompana tarjoilumaljana (kork. 17,5cm, halk. 20cm), jossa ovaaleja kuvioita on viisi. Puolalaisessa suuressa maljassa (kork.20-24cm, halk.24-25cm) kuvioita on edelleen kuusi. Huomaa erot myös jaloissa sekä reunan pykälissä.
Karhulan sokerikossa niitä on neljä, kun taas Puolalaisessa pienessä maljassa niitä on kuusi.
Karhula on valmistanut mallia myös isompana tarjoilumaljana (kork. 17,5cm, halk. 20cm), jossa ovaaleja kuvioita on viisi. Puolalaisessa suuressa maljassa (kork.20-24cm, halk.24-25cm) kuvioita on edelleen kuusi. Huomaa erot myös jaloissa sekä reunan pykälissä.
Kaikissa kuvissa Karhulan sokerikko on vasemmalla- ja Zabkowicen pienempi malja oikealla puolella. Karhulan sokerikon korkeus 10cm halkaisija 11cm. Puolalaisen korkeus 12cm halkaisija 11,5cm.
.
Lasinkeräilijän blogissa on hyvä juttu monine kuvineen erilaisista Olympia-aiheisista esineistä, myös siitä AIDOSTA Olympia-maljasta.
.
Myös ChiliParkista löytyy hyvä juttu Olympiamaljasta...siitä aidosta.
.
. "RUUTU" / "VERKKO"
.
Kuvassa on Virolaisen Tarbeklaasin tarjoiluastia (pienin koko, halk.12cm, kork.4,5cm).
Sarjaa on valmistettu 70-80 luvulla mm.savunharmaana, vaaleanvihreänä sekä lohenpunertavana. Sarjaan on kuulunut neljä eri kokoista tarjoilukulhoa.
Sarja on kuvattuna Tarbeklaasin vuosien 1972, -74, -77, 1978-79, -80 ja 1982-83 kuvastoihin.
.
Sarjaa on valmistettu 70-80 luvulla mm.savunharmaana, vaaleanvihreänä sekä lohenpunertavana. Sarjaan on kuulunut neljä eri kokoista tarjoilukulhoa.
Sarja on kuvattuna Tarbeklaasin vuosien 1972, -74, -77, 1978-79, -80 ja 1982-83 kuvastoihin.
.
![]() |
Kuva Virolaisen Tarbeklaasin v.1974 kuvastosta. |
Astia sekoitetaan usein Helena Tynellin 1961-68 tuotannossa olleeseen Ruutu-sarjan kulhoihin.
Alla muutama vertailukuva josta näkyy selkeästi noiden kahden erot.
Tarbeklaasin kipoissa ruudutus on pientä ja sitä on koko matkalta
ylhältä alas asti. Tynellin Ruudussa ruudutus on isompaa ja sitä on vain
kolmen kerroksen verran ylhäällä ja jatkuu alas pystyraitana.
Kuvissa Virolainen jälkiruokakippo on vasemmalla- ja Riihimäen "Ruutu"-sokerikko oikealla puolella.
.
.
.
Tarbeklaas on ilmeisesti löytänyt idean astiamalliinsa Saksalaisen Vereinigte Lausitzerin tuotannosta. Lausitzerin astiasta (joka näyttää täysin identtiseltä verrattuna Tarbeklaasin astiaan) löytyy kirkkaana useita kokoja kirjasta "20th Century Factory Glass". Vereinigte Lausitzerin astiat ovat 30- ja 40-luvulta.
.
![]() |
Kuva Lesley Jacksonin kirjasta "20th Century Factory Glass". |
"RYPÄLE" -sarja
Sarjan on suunnitellut Frantisek Peceny vuonna 1957 ja tuotannossa se oli 1958-83. Sarjan nimi on "Vino / Wine" ja siihen kuuluu useita erilaisia osia aina kulhoista kynttilänjalkaan.
Mallinumero kermakolle on 20297 ja sokerikolle 20296.
Kermakkoa ja sokerikkoa ei voi sekoittaa mihinkään Riihimäen valmistamaan kermakko-sokerikko -pariin. Ainoat Riihimäen valmistamat rypälekoristeet löytyy 1930-60-lukujen kuvastoista ja ne ovat eri kokoisia kulhoja sekä lautasia.
(alla olevat esimerkkikuvat Riihimäen 1939 kuvastosta)
(alla olevat esimerkkikuvat Riihimäen 1939 kuvastosta)
Kiitos, kun jaat oikeaa tietoa. T. Virpi
VastaaPoista